Klimaatnieuws

De krant staat dezer dagen vol met nieuws over de klucht bij het Forum voor Democratie, waar leden zo snel opstappen (of toch weer niet) dat de drukpersen van de krant het niet kunnen bijhouden. Ook Corona nieuws en de laatste ontwikkelingen rond het vaccin zijn goed voor enkele pagina’s. Maar vandaag leek het alsof de economie bijlage van het NRC het klimaat als (onbedoeld) thema had:

1) “Klimaateffect luchtvaart veel groter dan gedacht” was de kop van het hoofdartikel op pagina 2. Uit onderzoek blijkt dat de CO2 uitstoot maar het topje van de ijsberg is. De CO2 uitstoot van de luchtvaart voor het vervoer van mensen is circa 2,4%. Maar het effect voor de opwarming van de aarde door de luchtvaart is ongeveer 3 keer het tempo dat bekend is van de CO2 emissies van de luchtvaart. De niet CO2 emissie van de luchtvaart is voor twee derde verantwoordelijk voor de opwarming. Als ik dit lees, dan denk ik dat we de luchtvaart moeten aanpakken.

2) “Kleine groep boerenbedrijven houdt land op slot” was de kop die gaat over dat een tiental boerenbedrijven verantwoordelijk is voor een groot gedeelte van de stikstofneerslag in Nederland. Dit zou blijken uit onderzoek van Investico (o.a. De Groene Amsterdammer). Volgens een artikel op Nu.nl zou een bedrijf al meer stikstofneerslag veroorzaken dan de verlaging van de maximum snelheid van 130 km/u naar 100 km/u had opgeleverd. Als ik dit lees dan heb ik het idee dat we al een tijdje een niet erg effectief beleid hebben gevoerd mbt de reductie van stikstofneerslag.

3) Een portet en evaluatie van Carola Schouten al minister bvan LNV. Als minister moest zij laveren tussen landbouwbelangen, natuurbelangen en andere economische belangen. Het stikstofdossier was waar dit alles samen kwam. Naar aanleiding van het tweede nieuwsbericht heb ik het idee dat ze dit niet erg slim heeft gedaan.

4) Een interview met staatsecretaris Hans Vijlbrief van Financien met als kop “Vliegtaks is geen killerheffing. Staatsecretaris Vijlbrief heeft weinig begrip voor verzet van de luchtvaartsector tegen de vliegtaks.” In het interview geeft hij aan dat de vliegtaks een opmaat is naar een accijns op kerosine. Kijk dan denk ik “Je begrijpt het!”.

Is het nu toeval dat het nieuws over de grote emissies van de luchtvaart en enkele landbouwbedrijven naar buiten komt op het moment dat de partij van de klimaatontkenners zichzelf ten gronde richt of ben ik een complot denker als ik deze vraag stel?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *